• ۰۲۱۷۴۵۰۱۷۷۷
  • ۰۹۱۰۲۰۱۸۳۲۳
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

باغ ژاپنی

مهمترين عنصر در باغ اروپايى هندسه است. هندسه (يا تفكر) در باغ اروپايى نقش تعيين كننده اى دارد. هندسه آن قدر اهميت دارد كه حتى شمشادها در باغ اروپايى فرم ديوار پيدا مى كنند. حتى گياه را وادار به ايفاى نقش به صورت يك جسم مصنوعى مثل ديوار كرده اند. كوشك ها در باغ اروپايى در نقاط بلند و مرتفع ساخته مى شوند تا احاطه كامل بر روى باغ و طبيعت داشته باشند با اين كار مقام انسان برتر از طبيعت و بالاتر از آن قرار مى گيرد). اما در باغ ژاپن همه چيز برعكس است. در آنجا از فرم هاى هندسى منظم خبرى نيست. با اين كه همه درخت ها و گياهان با فكر، طرح و نقشه كاشته مى شوند اما خبرى از نظم هاى هميشگى نيست. گويى اين درخت ها و گياهان خودرو بوده اند. كوشك ها نيز كاملاً هم سطح طبيعت و گاهى در پائين ترين سطح باغ يعنى هم سطح درياچه ساخته مى شدند. در اين مقايسه مى بينيم كه ژاپنى ها چقدر خود را نزديك و در طبيعت مى بينند. انسان بخشى از طبيعت است نه فراتراز آنجاکه سبک باغسازی در خاور دور ( چین و ژاپن) بر مبنا و اصول خاصی قرار گرفته و قدمت تاریخی به 2500 سال قبل از میلاد مسیح ( در چین) می رسد ، پرورش گیاهان داروئی و حفظ فضای سبز ، قرن ها مبنای فکری و منبع الهام علاقمندان به طبیعت بوده است . افکار فلسفی و مذهبی در طول تاریخ خاور دور بنوعی در هنر تاثیر نهاده است . آن چنانکه پس از ظهور بودا و آشنائی هنرمندان با عقاید و افکار فلسفی او طراحان به طبیعت نزدیکتر خود را حس کردند و نمایانگر این حالات در طرحهای تقلیدی آنها از طبیعت می باشد . بطور کلی باید مناظر باغها در مقیاس کوچکی از فرمهای آزاد طبیعت شکل گرفته باشد . بنابراین می توان چنین دریافت که هر آنچه در باغ و پارک به کار گرفته می شده خود مفهوم خاص و بیانگر نکته ایی از واقعیت های موجود در طبیعت بوده است و براساس خصلت و امکان بهتر زیستن ثروتمندان سبب می شد که آنها بتوانند به سهولت قسمتی از طبیعت زیبا را به ماوای خویش ببرند و از این رهگذر در اطراف قصرها و بناهای بزرگشان زیبایی هایی از طبیعت را به اشکال مختلف جمع کنند و همچنین در اطراف معابد براساس انگیزه و احترامات مذهبی ، پارکها و گلستانهایی با نهایت سلیقه ، که نشانه خلوص در آنها بود طراحی می کردند. براساس طبیعت ظریف و دقیق ژاپنی ها ، گرایش سمبلیک به گیاهان و بعلاوه خصوصیات طبیعی محیط زیست موجب پیدایش سبک و روش خاصی برای باغهای ژاپنی شد. باغهای اولیه در ژاپن بسیار ساده و از مجموعه آبگیرها ، جزیره ها و نهرها تشکیل شده بودند . گیاهان در باغهای ژاپنی اهمیت و معنای خاصی دارند ، در برخی موارد سعی شده است که بزرگی طبیعت را بر مقیاس کوچکی بنشانند این خود از ظرافت مردمی بر میخیزد که بصورت طرحها مینیاتوری (گیاهان هماهنگ شده با محیط )به وجود می آید . این توجه اختصاص به گیاهان و حفظ دایمی آنها بر مبنای داشتن طبیعت آزاد با مقیاس کوچک را در این قسمت از خاور دور خلق کرد . در طرحهای ژاپنی به جای آنکه از تعداد زیادی گل و گیاه استفاده شود سعی بر این است که بین عوامل طبیعی که نقش سمبلیک دارند ، ارتباط عاطفی برقرار شوند و هر قسمتی از باغ نمایان گر گوشه ایی از طبیعت باشد مواردی که در احداث باغ های ژاپنی بیشتر مورد توجه می باشد اشکال مختلف سنگ هاو طرز قرار گرفتنشان ، آب ، گیاهان زینتی و ایجاد رابطه خاصی بین آنهاست همان طور که در قبل اشاره شد در باغهای ژاپنی سنگ ها نقش عمده ایی به عهده دارند در طبیعت باغهای ژاپنی ، یک سنگ کاملاً منظم و صاف به کار نمی رود بلکه اشکال نامنظم و سطوح مختلف سنگهاست که زیباهایی را ایجاد می کند که بطور کلی ژاپنی ها هر سنگی را که در باغ به کار می برند ، معنای بخصوصی برایش در نظر می گیرند. به نظر آنها سنگ ها ابدی هستند و معنای سمبلیک خود را حفظ کنند . هر سنگی به تنهایی رسالت و واقعیت مجزا از دیگر حقایق هستی است و فلسفه تجرید خود به شکلی در هریک از سمبل ها بیانگر می باشد بطور کلی در خاور دور ( چین و ژاپن ) مانند دیگر نقاط دنیا باغها از دو دیدگاه مورد توجه بوده اند یکی بصورت پارکها و باغ های عمومی ، دیگری باغچه های کوچک برای منازل . باغ سنتی سنگی ژاپنی بر اساس ترتیب منظمی از اشیاء شکل یافته اند که هدف آن خلق منظر وفضای معمارانه است یک باغ سنگی نوعی از فضا است که ارتباط تنگاتنگی با محل قرارگیری مشاهده کننده دارد. مکانی که بازدید کننده در آن به درستی از هارمونی اشیاء می رسد. یک باغ سنگی نوعی از باغ ژاپنی است که ریشهایش در فلسفه ی ذن وجود دارد. در اغلب موارد این باغ ها در نزدیکی معابد ساخت می شوند و فضای داخلی معبد – مکانی که فرصت نوعی تفکر عمیق و آرامش بخش را فراهم می کند - تا بیرون امتداد می دهد. بعنوان مثال باغ روایوآنجی Kyonanji به طور قطع اولین باغ سنگی به وسیله ی استاد به نام ذن "سوآمی"ساخته شده است. این باغ معروف ترین باغ سنگی ژاپنی است که نزدیک معبد"رایوآنجی"(یک معبد بودایی در کیوتو) ساخته شده است وبه نام باغ فلسفی خوانده می شود. که ترتیب سنگ ها است در این باغ سنگی زیر مجموعه ای از قوانینی هندسی باشد که بر اساس آن باغ های سنگی ژاپنی را می توان در محدوده شبکه ای هفت ضلعی ازخطوط تعریف کرد. این حقیقت دلیل هماهنگی توجیه ناپذیر واسرارگونه ای است که در باغ های سنگی ژاپنی دیده می شود. باغ در یک مستطیل کوچک محدود شده است بنابراین سنگ ها در حداقل فقط چیده شده اند اما در واقع طراحی هندسی باغ در پس محدودیت ظاهری باغ قضا را در محدوده ی وسیلی گسترش می دهند. در نتیجه یک ناظر هماهنگی و زیبایی هفت ضلعی را دریافت می کند و سنگ ها از هماهنگی کیهانی می دهند در نتیجه افسونی خلق می شد که در آن اشیاء به صورت مشخص شکل یافته اند و ناظر در نقطه ای کاملاً دقیق قرار می گیرد نقطه ای که فرصت تعمق و تفکر را فراهم می کند.باغ یک مستطیلی کوچک به طول 30 متر در جهت شرقی و غربی و 10 متر در جهت شمالی و جنوبی است فضای باغ شامل 15 سنگ به صورت نامرتب است که در 5 دسته گروه بندی شده اند اگر از نقطه ای تعیین شده به باغ نگه کنیم متوجه می شویم که ترتیب سنگ ها نوعی تاثیر هیپنوتیزم آور بر روی مردم دارد. تاثیری که به بیننده کمک می کند راحتتر متمرکز شده و در سکون به تفکر بپردازند."رایو آنجی"در قرن 15 ساخته شده و مردم در تاویل اثر جادویی این باغ برداشت ها ی غیرملموس واسرارآمیزی در مورد هارمونی و ترتیب چیدمان عناصر را ارائه داده اند.اما ترکیب باغ در قالب آنالیزهای ساده ای که در دنیا معمولند قابل توضیح نیست.به نظر می رسد راهبان ذن سعی در آشکار کردن زیبایی زندگی به صورتی غیر قابل درک در باغ داشته اند اما نباید فراموش کردکه هماهنگی بین عناصر طبیعی به هر حال یک قانون است که در تمام دنیا وجود دارد پس در این باغ هم قابل شناسایی است قانونی که در هندسه ی باغ باید به دنبال آن گشت. فهم راز باغ نیازمند آن است تا ما با نگاهی دیگر به باغ بپردازیم: شبکه ای از خطوط که به صورت هندسه ای نامرئی تمام باغ را پوشانیده اند مستطیل خاکستری حاشیه ناحیه ی باغ را از سایر قسمت ها جدا می کند. 5 گروه از سنگ ها در باغ دیده می شوند نقطه ای تیره در پایین تصویر مکان مشاهده کننده را نشان می دهد. این نقطه در بالاترین قسمت 7 ضلعی که شبکه ی هندسی خط ها شکل پیدا می کنند قرار دارد.فضا سازی ژاپنی، شیوه ی منحصر به فردی است که متاسفانه در ایران تنها نامی از آن شنیده می شود و هر نمائی را با قرار دادن صخره ای به نام سبک ژاپنی معرفی می کنند در حالی که این تفکر ازپایه غلط است در پروژه های فضا سازی بیرونی،نوع و شکل آلاچیق،راهروها، آب نماها و نورپردازی ها اهمیت دارد واصولا عناصر یک باغ ژاپنی . سپس طرح فضا سازی و در نهایت نوع گیاهان هم آهنگی لازم و ریتم ایده آل را تعیین خواهد کرد. گسترش طولی وعرضی گیاهان در هر نوع شرایط آب و هوائی رکن اساسی اطلاعاتی مجری طرح است که متاسفانه اکثرا ًاز این مهم غافل هستند هر چند کتابی که به درستی این اطلاعات را در اتیار مجریان قرار دهد در بازار نشر ما وجود نه داشته و اینجانب نیز که چنین کتابی رادر سال ۲۰۰۷ در توکیو نوشتم تا امروز به دلیل چاپ دیگر کتاب هایم و هزینه های چاپ بالای کتاب های تمام رنگی موفق به چاپ آن توسط ناشری نه شده و یک سال قبل نیز انتشارات راه کمال با وجود آن که متن کامل و تصاویر را تحویل گرفته نه می داند بر سر دست نوشته های بنده چه آورده وهنوز آن ها را نیافته است. در دکوراسیون داخلی نیزشیوه ژاپنی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و ترکیب باغچه ای در سبک های متفاوت ژاپنی و قرار دادنTea room در کنار که کاملا منظره ی زیبای باغچه در پیرامون نگاه باشد و یا سبک ژاپنی برای رستوران های ژاپنی، شیوه های بسیار جالب توجه ای بوده که قبل از هر اقدامی با متخصص حرفه ای آن مشاوره نمائید. آن هائی که یک فضا سازی منحصر به فرد را برای خود در نظر می گیرند هیچ زمانی از دکوراسیون به وجود آمده خسته و دل زده نه می شوند، فضا سازی باغچه های سبک ژاپنی در حقیقت طبیعت بسیار زیبائی است که در محیط شما کمی کوچک شده امّا صدای طبیعت وجود دارد و فرد را به سوی خود جذب می نماید.گیاهان نیز در این فضا دائمی می باشند و اصولا ً به گونه ای طراحی می نمایند که سالها بی نیاز از گل کاری و خرید گیاه باشید و سالها باغچه و باغی دائمی را با زیبائیش در کنار خود بدون آن که شادابیش و تازگیش کهنه شود داشته باشید. برای ایجاد فضای سبز منحصر به فرد طراح حرفه ای قادر خواهد بود به تعداد نفرات روی کره زمین طراح را ترسیم و اجرا نماید و لذا هر نمونه ی طرح برای محلی ومکانی با شرایط آن مکان طراحی می شود و درخواست ایجاد طرح مشابه ویا دیدن طرح دیگران شایسته ی کسانیست که هنر شناس نیستند .هنرمند و هنر شناس، یک تابلوی هنری منحصر به فرد را نیاز دارد. قرار دادن هر یک از عناصر سبک ژاپنی در جای خود هارمونی سبک را به وجود می آورد، در غیر این صورت باغچه ای ناهم آهنگ شکل می گیرد و این طراح است که فضا سازی اصولی وحرفه ای را به شیوه ی صحیحی اجرا خواهد نمود و در نتیجه هر فرد حقیقی ویا حقوقی که علم این کار وتجربه ی طولانی مدت این کار را نه داشته باشد، طبیعتا ً قادر به ایجاد یک فضا سازی هنری نه خواهد بود کما اینکه فضا سازی پارک ها و محوطه ها درون شهری هر یک گواه است بر این که ما هنوز فاقد یک طراح و مجری حرفه ای هستیم و نیز فاقد یک فضا سازی زیبا و جلب کننده در محوطه سازی های بسیاروسیع اجرا شده هستیم و با آن که سرانه ی فضای سبز توسعه یافته امّا یک کار ساده، تقلیدی ،غیر هنری و پر هزینه ای را انجام داده که هر فصل نیز با هزینه های هنگفتی آن را احیاء می نماییمتوجه داشته باشید هر مکان و هر ساختاری شیوه مخصوص به خود را در طراحی ایجاب می نماید تقلید هر نوع فضا سازی و قرار دادن آن طرح در مکان های متفاوت چشم اندازی نا زیبا و غیر کارشناسانه را ایجاد می کند. طراح در ترسیم طرح و اجرای آن در محوطه استقلال تام خواهد داشت و نه باید نظرات دیگران را غیر کارشناسانه اعمال نماید بل که نظرات صاحب پروژه استفسار و سپس با هارمونی و هم آهنگی با دیگر عناصر تلفیق و سپس اجرا گردد و یک طراح حرفه ای خواهد توانست هم آهنگی های زیبا را در رابطه با نقطه نظرات کارفرما به نحو مطلوبی انجام دهد ولی یک غیر حرفه ای قادر به چنین مهره چینی نیست.


تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به تیم باگاردن می باشد.