• ۰۲۱۷۴۵۰۱۷۷۷
  • ۰۹۱۰۲۰۱۸۳۲۳
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

سبک های مختلف باغ سازی

 

باغ ایرانی

باغ ایرانی یا روف گاردن به سبک ایرانی اثری است ارزشمند که تجلی و بازتاب فرهنگ و ذوق و احساس بومیان این سرزمین است، در پرداختن به طبیعت که امروزه ناشناس مانده و گمنام تر از سایر آثار هنری. باغ در فرهنگ ایران تجلی عالم بالاست، در جلوه صورت و هندسه ای است ملکوتی، باغ کنایه از بهشت است، بهشتی که خداوند تبارک و تعالی برای آدم قبل از سقوطش به عالم خاکی ترتیب داد. باغ ایرانی به عنوان زیربنای باغهای اسلامی قصد دارد که باغ بهشت را متذکر شود و ذهن افراد را برای رسیدن به بهشت حقیقی پرورش دهد. در فرهنگ ایران پردیس لغتی است مأخوذ از زبان مادی به معنی باغ و بستان و از همین لغت است پالیز فارسی و فردوس (معرّب). ورودی باغ معمولاً بوسیله سردری تأکید می گردید و در بعضی از باغها سردر بنای کامل و بزرگی بود. در باغهای ایرانی معمولاً کوشک یا بنای اصلی قرار داشت. کوشک در وسط باغ احداث می گردید. رعایت تناسب در روف گاردن ایرانی یکی از ویژگی های منحصر به فرد آن بود و نسبت عناصر سازنده روف گاردن کاملاً رعایت شده است.

ادامه مطلب

باغ فرانسوی

سبک باغ سازی در فرانسه سبک جدیدی نیست و از قرون اگوست رنسانس باقی مانده است. در قرون وسطی تقسیم باغ ها بسیار ساده و بصورت ابتدائی بوده. در عهد رنسانس باغها بزرگتر و ترکیب درختان متنوع تر گردیده است. در این طرح ها از ایوانها، طارمی، نرده ها، پله ها، حوض ها و مجسمه ها استفاده شده و درختان از سبک منظم و مرتبی برخوردار هستند. در این استیل دیواره ها سبز، ضخیم، بلند، راهروها بصورت سر پوششهای سبز و طویل و نرده های چوبی کناری مرسوم بوده است. در این دوره سعی می شده که روش باغبانی و باغداری ارزان و ساده باشند و امکان انطباق با فضا رعایت گردد. گلکاری معمولاً به شکل باغچه های مربع مستطیل کم و بیش وسیع با اشکال هندسی با اندازه بزرگ باشد. باغ فرانسوی عبارت از فضای بزرگتری است که از چند باغچه به اندازه های مختلف و یا استفاده از مجسمه ها، آب نماهایی که به نظم درآمده اند یک مجموعه را تشکیل می دهد. این گونه باغها را در زمین های صاف و هموار و یا در زمین های شیب دار در انتهای یک ساختمان یا قصر احداث می کرده اند.

ادامه مطلب

باغ ایتالیایی (رومی)

در یکی از شش جلد کتاب پلینی چنین آمده است که در روزهای اقتدار روم، پرورش گلها و گیاهان فقط به منظور تهیه عطر و دارو بوده است. همچنین در روزهای جشن و اعیاد لباس لژیونرها توسط گیاهی بنام پالیدا دالماتیکا معطر میشده است. بطور کلی باغ های رومی ترکیبی از مجموعه درختان زینتی و پوشش هایی از گیاهانی مانند مورد و شمشاد ایلکس بوده است. در این باغ ها سنگ ریزه ها انواع صدف های دریایی را برای تزئین بکار می بردند و بتدریج در طول تاریخ، کاربرد مجسمه در باغ ها و پارکهای اطراف قصرها مرسوم گردید. باغهای با وسعت بسیار، تراس بندی، به نوعی متأثر از سبکهای معماری همراه با مجسمه ها، درختان، درختچه های دائمی و گلکاری های حاشیه ای در فضای باز مرسوم شده بود در دوره رنسانس رعایت قرینه سازی در طرح ها مرسوم بوده است. در یکی از شش جلد کتاب پلینی چنین آمده است که در روزهای اقتدار روم ، پرورش گلها و گیاهان فقط به منظور تهیه عطر و دارو بوده است . همچنین در روزهای جشن و اعیاد لباس لژیونرها توسط گیاهی بنام پالیدا دالماتیکا معطر میشده است .

ادامه مطلب

باغ ژاپنی

 هندسه در باغ اروپایی آنقدر اهمیت دارد که حتی شمشادها در باغ اروپایی فرم دیوار پیدا می کنند. حتی گیاه را وادار به ایفای نقش به صورت یک جسم مصنوعی مثل دیوار کرده اند. کوشک ها در باغ اروپایی در نقاط بلند و مرتفع ساخته می شوند تا احاطه کامل بر روی باغ و طبیعت داشته باشند. با این کار مقام انسان برتر از طبیعت و بالاتر از آن قرار میگیرد. اما در باغ ژاپنی همه چیز بر عکس است. در آنجا از فرم های هندسی منظم خبری نیست. با این که همه درخت ها و گیاهان با فکر، طرح و نقشه کاشته می شوند اما خبری از نظم های همیشگی نیست. گویی این درخت ها و گیاهان خودرو بوده اند. کوشک ها کاملاً هم سطح طبیعت و گاهی در پایین ترین سطح باغ یعنی هم سطح دریاچه ساخته می شدند. در این مقایسه میبینیم که ژاپنی ها چقدر خود را نزدیک و در طبیعت می بینند. انسان بخشی از طبیعت است نه فراتر. از آنجا که سبک باغسازی در خاور دور (چین و ژاپن) بر مبنا و اصول خاصی قرار گرفته و قدمت تاریخی به 2500 سال قبل از میلاد مسیح (در چین) می رسد، پرورش گیاهان داروئی و حفظ فضای سبز، قرن ها مبنای فکری و منبع الهام علاقمندان به طبیعت بوده است.

ادامه مطلب

باغ مصری (مشرق زمین)

آثار و شواهد موجود در باغ های کهن شرقی نمایانگر آن است که شرق مهد تمدن هنر بوده است. امروزه بسیاری از آن آثار بصورت نقوش، کتیبه ها و نقاشی در بسیاری از موزه های اروپا و آمریکا باقی مانده است. بطور کلی وجود سبک و فرم های خاصی در هنر نقاشی و باغ سازی خود نمایانگر فرهنگ اصیل این سرزمین و همچنین نشانگر ارتباط انسان و گیاه در طول تاریخ میباشد. همچنان که قبلاً گفته شد باغهای تفریح مصریان و پارسیان حصوصاً قبل از میلاد مسیح، خود بزرگترین منبع تاریخ هنر باغ سازی میباشند. سیستم باغ سازی در مصر قدیم بر پایه باغ سازی کشاورزی بوده است. شاید بتوان گفت کشت گیاهان در آن دوران، بر مبنای روشهای خاص مورد مطالعه و محاسبه بر حسب توزیع و مقدار آب انجام میشده است ولی به طور کلی بر اساس خصلت ماهیت حکومیت، چنین به نظر میرسد که باغهای لوکس و تفریحی برای مردم عادی کمتر متداول بوده، فقط منحصر و محدود به باغهای اطراف قصرهای سلطنتی و مزارع میشده است. بنابر نظریه استرابن کیفیت ساختمانی و اصول مهندسی این نوع باغها با باغهای کشاورزی اختلافاتی داشته است.

ادامه مطلب

باغ روسی

سبک باغسازی در روسیه شدیداً تحت تأثیر باغسازی فرانسوی، ایتالیایی و انگلیسی است که دلیل آن استفاده از باغسازان این کشورها و نیز افراد تعلیم دیده توسط آنها است و الهام و تقلید از نظام کاشت، آب، جانمایی اجزاء و ساختمانها، فرم راهها و نظام محوری آب در باغ ها گواه این ادعا است تا جایی که در باغی مانند باغ پیتر هوف تأثیر سبک باغسازی فرانسوی تا جایی است که باغ لقب روسیه را به خود گرفته است. برای شناخت این سبک بعنوان مثال می توان طرح فضای کاخ پترهوف در لنینگراد را نام برد . این باغ به پیشنهاد پیترکبیر وتوسط لوبلوند و همکارانش با فکر و ایده های فرانسوی ، طرحی همانند طرح باغ ورسای فرانسه تهیه و در سن پترزبورگ اجراءنمودند . طرح مزبور را در فضائی به مساحت بیست و پنج کیلومتر مربع در روی تپه ای ، مشرف به دریا ، با درختان متنوع از قبیل نارون ، افرا ، راش ، نمودار و درختان میوه پیاده کردند. ین باغ به پیشنهاد پیترکبیر وتوسط لوبلوند و همکارانش با فکر و ایده های فرانسوی ، طرحی همانند طرح باغ ورسای فرانسه تهیه و در سن پترزبورگ اجراءنمودند .

ادامه مطلب
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به تیم باگاردن می باشد.