• ۰۲۱۷۴۵۰۱۷۷۷
  • ۰۹۱۰۲۰۱۸۳۲۳
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

باغ مصری (مشرق زمین)

آثار و شواهد موجود در باغ های کهن شرقی نمایانگر آن انست که شرق مهد تمدن هنر بوده است .امروزه بسیاری از آن اثار بصورت نقوش,کتیبه ها و نقاشی در بسیاری از موزه های اروپا و آمریکا باقی مانده است.بطور کلی وجود سبک و فرم های خاص در هنر نقاشی و باغ سازی خود نمایانگر فرهنگ اصیل این سرزمین و همچنین نشانگر ارتباط انسان و گیاه در طول تاریخ میباشد . همچنان که قبلاٌ گفته شد باغهای تفریح مصریان و پارسیان خصوصاٌ قبل از میلاد مسیح ,خود بزرگترین منبع تاریخ هنر باغ سازی میباشند. کهن ترین دوره ای که در ان هنر باغ سازی را میتوان به کمک نقوش و کتیبه ها جستجو کرد مصر قدیم میباشد. شاید این دوره درست همزمان با دوره طلایی مصر بین سلطنت رامسس اول ودوم میباشد.شاید این دوره مصر به حد اعلای شکوفایی هنر معماری خود رسیده بوده است, به عبارت دیگر کلیه شاهکارهای هنری مصر قدیم متعلق به این دوره میباشد. تاریخ دوران فراعنه از حضرت موسی وبعد از ان نمایانگر آن است که جریان اصلی حیات زندگی مصریان رود نیل بوده ,این رود از کوههای سودان سرچشمه وطغیان همه ساله آن موجب بار وری و حاصلخیزی خاک میگردیده است .بنابراین قابل تصور و توجه است که این سیستم ابیاری, امکان احداث باغهایی افسانه ای را باشرایط خاص پدید می آورد, باز میتوان چنین تعبیر وتفسیر کرد که سیستم باغ سازی در مصر قدیم بر پایه باغ سازی کشاورزی بوده است . شاید بتوان گفت کشت گیاهان دران دوران , بر مبنای روشهای خاص مورد مطالعه و محاسبه بر حسب توضیع ومقدار آب انجام میشده است. ولی به طور کلی بر اساس خصلت ماهیت حکومت,چنین به نظر میرسد که باغهای لوکس و تفریحی برای مردم عادی کمتر متداول بوده,فقط منحصر ومحدود به باغهای اطراف قصرهای سلطنتی ومزارع میشده است.بنابر نظریه استرابن کیفیت ساختمانی واصول مهندسی این نوع باغها با باغهای کشاورزی اختلافاتی داشته است. در این گونه باغها اغلب گیاهان پابلند از قبیل :انواع نخل,افرا و اکالیپتوس متداول بوده است . ارتباط مصریان قدیم بابرخی از کشورها مانند یونان قدیم موجب شد, برخی از درختان مانند انار ,انجیر ,میموزابه مصر برده شوند . نکته مهم دراین باغهای مصری(درزمان فراعنه )تنظیم طرح بر اصول محورسازی است. درتننظیم این هماهنگی,محور اصلی را از درب ورودی باغ آغاز وبه پارک یا قصر ,حیاط کوچک وحیاط بزرگ مرتبط میکردند. تزیینات در باغهای مصری , مخصوصاٌ در اطراف قصرها, از روشهای خاص مهندسی برخوردار وایجاد دار بست های یک طرفه ,یا دوطرفه در کنار دیواره ها, راهروها مرسوم بوده,همچنین درفضای باغ ,حوض خانه بسیار بزرگ احداث میشده است . بهمنظور تزئین اطراف حوض وحوضخانه ها ازگیاهان زینتی پاکوتاه برای جدا سازی قطعات از یکدیگراز دیواره یا پرچین های کوتاه با طول زیاد(که همیشه سبز بوده اند )استفاده میشده است.از آنجاییکه فراعنه خدایان بودند,نصب مجسمه های انان خدایان قدیمی عظمتی به باغ و قصر می بخشیده است. در برخی از قصرها پس از احداث ساختمان , دریاچه یا برکه بزرگی را می ساختند که رشته های آن به رود نیل متصل میگردید ودر روی آن قایق رانی می کردند همجنین در قصر یکی از فراعنه ستون بلندی در وسط باغ قرار داده بودند که در روی آن باخط هروگلیف مطالبی مربوط به سیاست و امور کشوری و... حک شده بود وعظمت ان خود زیبایی را خلق می کرد.به طور کلی تنوع گل کاری در مصر قدیم بسیار کم ومحدود به بسیاری از گیاهان دارویی ودائمی بوده است. بهنظر نگارنده طرز ساختمان باغ در مشرق رمین اصولاٌ بر مبنای دو اصل باغ سازی(محور وسایه)قرار داشته, شاید اجرای این روش مربوط به خشکی هوا و نیاز به سایه بوده است. معماری بین النهرین در این دوره مردم اهمیت بسیاری به طبیعت داده و بطور کلی می توان گفتکه طبیعت را پرستیده و طبیعت برای آنها مقدس بوده به علت مقدس بودن طبیعت برای آنها ، آنها از طبیعت در زندگی خود الهام گرفته . در این دوره زمین را به عنوان منبع بقا و عنصر طبیعی بر شمرده و به همین دلیل زمین نیز برای آنها مقدس بوده ،آب را عامل تولید ، بقا ، رویش گیاهان وخنک کردن هوا دانسته و به همین علت آب نیزیک ارزش معنوی برای آنها داشته است. معماری بین النهرین بر می گردد به 3500 تا 300 سال قبل از میلاد که جزو زمان باستان بوده است. دوره بین النهرین شامل تمدن سومر ، بابل ، آشور و ایلامی بوده که تمامی آنها بین 2 رود دجله و فرات بوده که مهمترین آن سومر بوده که دارای اختراع خط میخی بوده ، دارای معابدی بودند که آنها را به عنوان ( زیگورات ) می شناسیم و این معابد حالت هرمی شکل داشته از کوهها تبعیت کرده و جنس آنها از خشت خام بوده و از 3 طرف دارای پلکان بوده (در حدود 100پله ) و با یک نوع قیر مخصوص نیز عایق کاری می شده و مجموعا فرم یک هرم را داشته است.فرم شهر سازی سومری ها حالت غیر هندسی (ارگانیک) داشتهاست. تمدن آشوری ها دارای اهمیت کمتری بوده زیرابیشتر زندگی آنها نظامی بوده و شهر های آنها نیز دارای فرم نظامی بوده است تمدن بابلی ها نیز معابدشان (ایشتار) را به فرم های طبیعی می ساختند ایلامی ها همانند سومری ها دارای زیگورات بوده اند باغ معروف این دوره عبارت است از: (hanging garden of Babylon)باغ معلق بابل این باغها دارای محوری با 2 ردیف درخت بودند که از بین 2 ردیف جوی آبی حرکت کرده و شکل این باغ به صورت هرمی شکل بوده و دارای ارتفاعی تا 40متر بوده اند. این هرم به صورت تراس بندی (طبقه بندی) بوده که طبقات مختلف توسطپلکانهای عظیمی به هم متصل شده و در طبقات مختلف پوشش گیاهی وجود داشته است .اهمیت باغ هم به واسطه زیبایی و هم به واسطه پیچیدگی طراحی باغ و به خصوص نحوه آبیاری آن بوده است. گیاهان مورد استفاده در باغ را می توان انجیر ، بادام ، انواع بوته های گل سرخ و همچنین نیلوفر آبی را نیز مثال زد. باغهای معلق یکی از عجایب هفتگانه بوده که اکنون اثری از آن باقی نمانده . این هرم حدود 400 مترمربع اندازه داشته و می توان آن را جزو تاریخ معماری آن زمان به حساب آورد.


تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به تیم باگاردن می باشد.